Home Informatii Utile Membrii Publicitate Business Online
Abonamente

Despre noi / Contacte

Evenimente Culturale

 

Rom�nii de pretutindeni
Puncte de vedere
Pagina crestină
Note de carieră
Condeie din diasporă
Poezia
Aniversari si Personalitati
Interviuri
Lumea nouă
Eternal Pearls - Perle Eterne
Istoria noastră
Traditii
Limba noastră
Lumea în care trăim
Pagini despre stiintă si tehnică
Gânduri pentru România
Canada Press
Stiri primite din tara
Scrisorile cititorilor
Articole Arhivďż˝ 2024
Articole Arhivďż˝ 2023
Articole Arhivďż˝ 2022
Articole Arhivďż˝ 2021
Articole Arhivďż˝ 2020
Articole Arhivďż˝ 2019
Articole Arhivďż˝ 2018
Articole Arhivďż˝ 2017
Articole Arhivďż˝ 2016
Articole Arhivďż˝ 2015
Articole Arhivďż˝ 2014
Articole Arhivďż˝ 2013
Articole Arhivďż˝ 2012
Articole Arhivďż˝ 2011
Articole Arhivďż˝ 2010
Articole Arhivďż˝ 2009
Articole Arhivďż˝ 2008
Articole Arhivďż˝ 2007
Articole Arhivďż˝ 2006
Articole Arhivďż˝ 2005
Articole Arhivďż˝ 2004
Articole Arhivďż˝ 2003
Articole Arhivďż˝ 2002








 
Informatii Utile despre Canada si emigrare.
Inregistrati-va ca sa puteti beneficia de noile servicii oferite Online.
Business-ul dvs. poate fi postat Online la Observatorul!
Anunturi! Anunturi! Anunturi! la Publicitate Online

 
Jean Băileșteanu: " O paradă a moravurilor*.

J Viața ca o… paradă – Jurnal de scriitor sub dictatură – ediție completă în cinci volume, roman memorialistic (Editura Autograf MJM, Craiova, 2017), de Jean Băileșteanu este un roman memorialistic, elaborat de-a lungul a patru ani. Titlul, care poate fi interpretat ca o parafrazare a cărții lui Marin Preda, trimite la conceptul shakespearian, preluat și de Eminescu, lumea ca teatru, observată, dintr-un colț stând în sine, de către scriitor. În cazul lui Marin Preda, denumirea făcea aluzie la existența unor personaje dornice să ia viața în piept, să se arunce asupra ei, ca asupra unei prăzi.

Conștiința scriitoricească este fundamentală, sinceră cu misiunea scrisului: „Până la urmă, deși nu sunt un credincios fanatic, viața e dată de Dumnezeu. Sau cel puțin așa se vorbește. Și asta o spune nu un aventurier, nu un nomad, ci unul care n-ar putea trăi decât în limba lui, în țara lui și cu poporul lui, cu un devotament bolnăvicios față de prieteni, în special, față de oameni, indiferent de regim, în general. Așadar, în tot ceea ce urmează în această carte, jur să spun adevărul și numai adevărul… Așa să-mi ajute Dumnezeu…” (p. 9, vol. I).

Oamenii prezentați, după cum se spune, cu subiect și predicat – în majoritate – sunt încă vii, iar trăsăturile de caracter, deprinse din fapte și atitudini, pot fi considerate noțiuni, precum aceea de tartuferie. Cartea, probabil bazată pe un jurnal de scriitor, dublat de o memorie fabuloasă a autorului, are o acțiune complexă, de întindere mare, de la începutul deceniului al cincilea, din secolul trecut, până în contemporaneitate. Personajele sunt prezentate în măsura în care au ieșit în cale autorului, cu acele fapte și vorbe definitorii pentru momentul interacțiunii.

Înainte de toate, Viața ca o… paradă are un aspect de bildungsroman, fiind descrisă devenirea spirituală, dar și în plan social, a personajului-martor, care nu obține nimic de la viață, decât prin muncă. Destinul lui este un model pentru orice tânăr, care, în momente de impas, când nu se poate destăinui celor apropiați, problema părându-i de o intimitate inefabilă, poate lua din lectură avântul salvator: indiferent de context, de vitregia survenită, nu trebuie să renunțe la vocația nativă. Camil Petrescu, dedublat, de exemplu, în Ștefan Gheorghidiu, suferă pentru că nu reușește să schimbe lumea în mijlocul căreia trăiește, cade într-o depresie a geloziei, limitată de experiența feroce a războiului. Jean Băileșteanu lasă lucrurile să se desfășoare așa cum vin, dar când le transferă în carte, le analizează judicios, în virtutea acelei părți pozitive care și ea ar fi fost o alternativă la cursul vieții, dar nu s-a întâmplat din cauza eticii precare a oamenilor care le-au determinat și pe care autorul i-a observat și i-a descris cu o franchețe fascinantă pentru orice tip de cititor, inclusiv din rândul celor „prinși” în pagini cu fapte de regres moral.

În același timp, sunt investigate două societăți, înainte și după Revoluția din 89, cu medii dintre cele mai diverse: școala, armata, biblioteca, locul de muncă etc. În această capcană a istoriei, cad mai multe cunoștințe ale autorului ca om al cetății. Un exemplu pitoresc pentru felul în care unii au încercat să-și convertească slugărnicia în conduită demnă – cel puțin în aparență – dar și pentru mască era tardiv, este cazul, afirmat clar, în toate nuanțele de către Jean Băileșteanu în roman, al unui poet cu funcții importante, când la o editură, când la o publicație de prestigiu: în numărul din decembrie 89, al revistei literare unde lucra, proslăvea partidul și pe secretarul general, iar în numărul din ianuarie – 1990, se referea în mod demagogic la democrație, la sacrificiu etc. La întrebarea autorului, care ești tu cel adevărat?, acel poet lăudăros, deși frecvent ieșea din complicație cu vorbe ipocrite și mieroase, de data aceasta rămâne mut de uimire. În substratul cărții, întrebarea persistă: câți dintre aceștia, asemănători oportunistului slugarnic, au trecut granița în democrație, importând noii organizări, prin mediile pe unde au hălăduit, un astfel de comportament umil.

Pentru lume în general, un premiu încununează o muncă, atribuie un merit unei cărți deosebite. În volumul al cincilea, autorul redă un dialog purtat cu o femeie, dăruită cu funcții importante în breaslă, care agitând ideea că e statutar să stea la un loc cu membrii unei comisii, desemnate să acorde premii, nu pleacă de acolo, decât după ce, sub influență, îi e premiată cartea și ei. Pentru ce-i va fi folosit răsplata respectivă, când, într-un cerc, oricât de restrâns, s-a purtat ca un parvenit perfect și a dezamăgit, dar, poate, a considerat că toate i se cuvin, atâta vreme cât și restul va fi fost obținut la fel.

Toate lucrurile din acest roman de factură memorialistică, original prin temă: punerea față în față a două societăți și străbaterea lor de către personaje dinamice, precum Viorel Ceaușu, ins cu energie și umor, trebuiau spuse exact cum apar pe hârtie. Cei care sunt surprinși în rânduri ca într-un malaxor, în ipostaze despre care nu ar fi crezut că vor fi aflate peste ani de un public vast, vor conștientiza încă o dată cât de neiertătoare e forța scrisului, mai ales când pana se află în mâna unui scriitor ca Jean Băileșteanu, care mereu observă și când se așează la scris, nu se ridică decât dacă nu mai e cerneală în călimară, iar până o umple, își continuă cartea în gând.

Nota Observator :

Jean Băileşteanu (13 februarie 1951, Sălcuţa, judeţul Dolj) - prozator. Este fiul Floarei (născută Bosa) şi al lui Constantin Băileşteanu, ţărani; este frate cu Fănuş Băileşteanu. După absolvirea Liceu lui „Fraţii Buzeşti” din Craiova (1971), lucrează ca bibliotecar la Biblioteca Judeţeană Dolj. Colaborează la „Ramuri”, „Înainte”, „Steaua”, „Luceafărul”, „Suplimentul literar artistic al «Scânteii tineretului»”, „Cuvântul libertăţii”, „Independentul”, „Meridian”, „Gorjanul” etc.
După 1989 înfiinţează Editura Cartea Nouă.
Debutează cu volumul de povestiri Clopotul viselor (1975), urmat de alte volume de proză scurtă: Dealul lupului (1978), Poveştile de fiecare zi (1982) şi Povestiri de pe Desnăţui (1988), încercări izbutite de a ilustra genul scurt în literatura contemporană, între acestea se intercalează un roman, Drum în tăcere (1987), anunţat ca începutul unui ciclu, proiectat în cinci volume.
Ediţia a doua din acest prim volum, completată cu pasajele cenzurate, apare în 1990; apoi, împreună cu al doilea volum, în 1997.
In continuare scrie carti, cronici, articole.

In 13 apriele a.c la 68 de ani Jean Baillesteanu sufera o comotie celebrala si pleaca intr-o alta lume.
Dumnezeu sa-l odihneasca !




recenzie, de Dan Ionescu    4/15/2018


Contact:

Home / Articles  |   Despre noi / Contacte  |   Romanian Business  |   Evenimente  |   Publicitate  |   Informatii Utile  |  

created by Iulia Stoian