Home Informatii Utile Membrii Publicitate Business Online
Abonamente

Despre noi / Contacte

Evenimente Culturale

 

Rom�nii de pretutindeni
Puncte de vedere
Pagina crestinã
Note de carierã
Condeie din diasporã
Poezia
Aniversari si Personalitati
Interviuri
Lumea nouã
Eternal Pearls - Perle Eterne
Istoria noastrã
Traditii
Limba noastrã
Lumea în care trãim
Pagini despre stiintã si tehnicã
Gânduri pentru România
Canada Press
Stiri primite din tara
Scrisorile cititorilor
Articole Arhiv� 2024
Articole Arhiv� 2023
Articole Arhiv� 2022
Articole Arhiv� 2021
Articole Arhiv� 2020
Articole Arhiv� 2019
Articole Arhiv� 2018
Articole Arhiv� 2017
Articole Arhiv� 2016
Articole Arhiv� 2015
Articole Arhiv� 2014
Articole Arhiv� 2013
Articole Arhiv� 2012
Articole Arhiv� 2011
Articole Arhiv� 2010
Articole Arhiv� 2009
Articole Arhiv� 2008
Articole Arhiv� 2007
Articole Arhiv� 2006
Articole Arhiv� 2005
Articole Arhiv� 2004
Articole Arhiv� 2003
Articole Arhiv� 2002








 
Informatii Utile despre Canada si emigrare.
Inregistrati-va ca sa puteti beneficia de noile servicii oferite Online.
Business-ul dvs. poate fi postat Online la Observatorul!
Anunturi! Anunturi! Anunturi! la Publicitate Online

 
Intre urna de vot si Hristos

Anul 2014 poate fi considerat un an de rascruce , un examen de definitivat pentru caile pe care va continua sa rataceasca poporului roman, aflat permanent in valtoarea tulbure a istoriei, alaturi de alte neamuri. A fost ( si este inca!) anul alegerilor intre doua planuri existentiale in care ne investim viata, investitie de la care asteptam un castig.

Dumnezeu ne-a testat si ne testeaza , nu pentru ca n-ar sti unde inclina dorinta noastra, ci pentru a ne demonstra ca nu constientizam , decat intr-o foarte mica masura, consecintele alegerilor noastre pentru ziua de ieri, pentru cea de azi si pentru cea de maine.

Pe de-o parte avem Anul Omagial Euharistic (al Sfintei Spovedanii si al Sfintei Impartasanii) si Anul Comemorativ al Sfintilor Martiri Brancoveni si, pe de alta, anul alegerilor europarlamantare si al alegerilor prezidentiale. Un plan transcedental si unul lumesc. Dumnezeu si Cezarul.

Cel lumesc s-a incheiat triumfal, a depasit toate asteptarile. Armatele ( stafuri de campanie, partide, ziare, televiziuni, analisti politici etc.) s-au straduit si-au reusit sa prezinte icoanele si anti-icoanele celor doi concurenti in lumini cat mai angelice, respectiv cat mai diabolice. Dracul a fost omiprezent. Marginal, cei doi contracandidati au amintit c-ar fi crestini. Nu s-au repetat scenele cu " rugaciunea calugarului Vasile" si cu juratul stramb si chioras pe Biblie. Probabil ca la urmatoarele alegeri, va fi interzisa orice aluzie, orice trimitere la Dumnezeu, la Biblie, la crestinism ,din partea celor care vor alerga spre scaunele puterii.

Constiintele civice s-au mobilizat exemplar, pentru un lucru bine facut, fiecare alegator in spatele icoanei preferate, lovind cu palosul …votului in anti-icoana adversarului. S-au format cozi, s-au exprimat nemultumiri, s-au ridicat proteste ca n-au existat suficiente centre de votare pentru ca cetateanul roman, de pretutindeni, sa-si exercite acest drept constitutional: dreptul de vot. Un alt fel de spovedanie cu buletin de vot si stampila.

Cum era de asteptat a castigat doar unul. Bucurie, extaz intr-o tabara, deziluzie, tristete in cealalta. Invingatorii au dansat hora unirii, au cantat "Desteapta-te , romane!", au strigat ca Dumnezeu si-a intors fata spre romani, candidatul invingator a zis "Ne-am luat tara inapoi!" (Care tara, de la cine si pentru cine?). Daca ar fi invins cealalta tabara , s-ar fi dansat , cantat si strigat la fel, candidatul invingator ar fi spus acelasi lucru: "Ne-am luat tara inapoi!" (Care tara, de la cine si pentru cine?).

Votul are ceva magic in el; da iluzia puterii. In fata votului meu, a voturilor noastre, tremura toti.Chiar si Dumezeu se lasa induplecat. Sf.Efrem Sirul, numeste aceasta stare sufleteasca " iubirea de stapanire". (" Doamne si Stapanul vietii mele, duhul trandaviei, al grijii de multe, al iubirii de stapanire si al grairii in desert, nu mi-l da mie!"). Alegatorii se identifica cu, se regasesc in icoana favoritului/tei ( un carturar cunoscut spunea ca se regaseste in persoana unei candidate). Iubirea de stapanire, de putere, pe care alegatorii o delega favoritului/favoritilor lor, se face in nadejdea ca ,avand fraiele puterii, alesul/sii ii va/vor elibera de griji. Alesii, imbracati in puterea de aici…de jos ,chiar cred ca pot si fac promsiuni si dau asigurari fara nicio acoperire. Cel , pe Care alesii il plagiaza trunchiat ( ca asa le sugereaza cel rau) , spune asa " : Nu purtati grija pentru viata vostra ce veti manca si ce veti bea, nici pentru trupul vostru cu ce va veti imbraca; oare nu este viata mai mult decat hrana si trupul decat imbracamintea?" (Mt.6,25) " Iar daca iarba campului, care astazi este si maine se arunca in cuptor, Dumnezeu asa o imbraca, oare nu cu mult mai mult pe voi, putin-credinciosilor? /Asadar, nu va ingrijorati spunand: Ce vom manca? sau: Ce vom bea? sau: Cu ce ne vom imbraca? (…) ca stie Tatal vostru Cel ceresc ca aveti nevoie de toate acestea;/ ci cautati mai intai imparatia lui Dumnezeu si dreptatea Lui, si toate acestea vi se vor adauga." ( Mt.6,30-33)." Ca nu numai cu paine va trai omul, ci tot cuvantul care iese din gura lui Dumnezeu." ( Mt.4,4) Iisus Hristos nu spune Nu munciti! ci Nu purtati grija! Nadejdea eliberarii de grija de multe ( si cate nu sunt!), rezultat al trandaviei de a-L cauta pe Dumnezeu si dreptatea Lui, o punem in bratelor celor mai iubitori de putere, de stapanire. Rezultatul este , pana la urma, o avalansa de vorbe, o graire in desert, cuvinte omenesti cu care nu se poate trai.

Dar unde sa-L cautam pe Dummnezeu, sa ne usureze grijile? In pildele Lui, in poruncile Lui, in sfintii Lui caci " minunat este Dumnezeu intru' sfintii Sai", in slujbele si in Tainele Bisericii. Iar una din acestea , taina tainelor, este Euharistia ( Sfanta Spovedanie si Sfanta Impartasanie).

Constiinta civica a trecut cu brio examenul. Nici nu e asa de greu cand o faci prin prisma icoanelor si anti-icoanelor candidatilor. Implicarea personala este emotionala, chiar patimasa si foarte putin rationala. S-a facut, oare, bucurie in cer? Evident ca nu deoarce lipsesc ambele conditii: " Tot asa, v-o spun Eu voua: mai mare bucurie va fi in cer pentru un pacatos care se pocaieste decat pentru nouazeci si noua de drepti, care n-au nevoie de pocainta" (Luca 15,7). Nu s-a auzit ca , in toata campania electorala, cineva dintre alegatori sau dintre alesi sa se fi pocait, adica sa se fi intors din caile pacatelor ca sa fie viu, si nu s-au vazut nici cei nouazeci si noua de drepti. Asa ca, Dumnezeu , indelung rabdator fiind, asteapta pe tot crestinul, i.e ortodox, sa vina la icoana Mantuitorului cu propria-i anti-icoana, opera nelucrarii asemanarii cu El, pentru a o spala in baia spovedaniei pacatelor, cu parerea de rau si , daca s-o putea , si cu lacrimi, cu hotararea ferma de a pune inceput bun.

A inceput postul Nasterii Domnului. Oare, vom asista , in tara si in diaspora, la cozi, la nemultumiri, la proteste ca nu sunt sunt suficiente parohii, suficienti preoti pentru a permite spovediania milionelor de credinciosi ( majoritar covarsitor crestini ortodocsi)? Presedintele tarii, guvernul, parlamentul, socitatea civila, mass-media, elita intelectuala , chiar UE, vor face , oare, presiuni asupra Patriarhiei sa asigure conditii pentru ca crestinii , de la opinca la vladinca, sa-si exercite acest drept, inca neconstitutional? Care, de fapt, inainte de a fi un drept, este o obligatie ce deriva din statutul si rolul de crestin-ortodox imbracat , prin Botez, in haina lui Hristos, in moartea cu El si invierea cu El. Oare, la iesirea din post, exit-poll-urile vor arata ca peste 10 milione de crestini-ortodocsi romani , in genunchi, oftand si plangand, si-au marturist pacatele, hotarati sa se intoarca, sa sechimbe si sa fie vii? Oare, vom pricinui o bucurie asa de mare in cer, incat Dumnezeu mult-milostiv va ridica norul greu al pacatelor care apasa peste poporul roman si va permite reintoarcere acestuia din captivitatea babilonica a monstrilor financiari globali si-i va restitui si tara cu toate odoarele ei?

Ca numai daca toata suflarea crestina , cu mic cu mare, se va intoarce din tot sufletul si din tot cugetul si din toata inima la Hristos, atunci, imbracti cu putere de sus, ne vom elibera.

Dar dulce ca mierea este duhul trandaviei, paralizant cel al grijii de multe, inselator cel al iubirii de stapanire si daramator de suflet cel al grairii in desert.


Bucuresti ,17 noiembrie 2014





Nicusor Gliga    11/18/2014


Contact:

Home / Articles  |   Despre noi / Contacte  |   Romanian Business  |   Evenimente  |   Publicitate  |   Informatii Utile  |  

created by Iulia Stoian