UNA DINTRE CELE MAI DE SEAMA BIBLIOTECI DOCUMENTARE ALE EUROPEI IN ROMANIA - BIBLIOTECA "BATTHYANEUM" DIN ALBA IULIA
Intr-o existenta milenara, Alba Iulia, împreuna cu întreaga Transilvanie, a parcurs mai multe epoci istorice, mai multe evenimente memorabile privind trecutul neamului românesc. Aici Mihai Viteazul s-a intitulat "domn al Tarii Românesti, al Transilvaniei si a toata Tara Moldovei" si tot aici s-a realizat Marea Unire de la 1 Decembrie 1918.
In urma respingerii turcilor - dupa celebrul asediu al Vienei - si a pacii de la Karlovitz din 1699, Transilvania trece de sub suzeranitatea Turciei, sub stapânirea Imperiului Austriac, Alba Iulia încetând sa mai fie capitala Principatului autonom al Transilvaniei, fara a-si pierde însa importanta politica si, mai ales, culturala.
De metionat ca, la 1700, se încheie actul unirii unei parti a românilor cu Biserica Romei, centrul de referinta fiind Alba Iulia, resedinta ierarhului Atanasie Anghel, devenit primul episcop al Bisericii Române Unite cu Roma, Greco-Catolica. Actul acesta a avut urmari benefice pentru studierea si cunoasterea de catre români a adevaratului lor trecut istoric si pentru sustinerea, în cunostinta de cauza, a ideilor latinitatii, continuitatii si unitatii poporului român si a limbii române, pentru înfiintarea primelor scoli cu predarea în limba româna.
În timpul împaratului Carol al VI-lea, între 1714-1738, se construieste la Alba Iulia, pe locul vechii cetati medievale, o mare cetate, imitând fortificatiile franceze sub forma de stea, sistem Vauban. La baza constructiei au stat planurile inginerului Italian Morando Visconti, patronarea întregii lucrari apartinând vestitului general Eugeniu de Savoya. Cetatea, aflata si astazi în picioare, bine conservata, se remarca prin masivitate, prin dimensiunile santurilor de aparare dintre ziduri, prin arhitectura si sculpturile portilor în stil baroc si prin monumentele din interior, unele anterioare actualei cetati.
Odata cu începerea construirii cetatii, prin stramutarea putinilor locuitori de pe platoul orasului si prin asezarea lucratorilor de la constructia cetatii, se formeaza "orasul de jos", sub domnia lui Carol al VI-lea si a fiicei sale care i-a urmat la tron, Maria Tereza. În "orasul de jos", situat cu 25m sub nivelul platoului pe care se afla cetarea, exista si astazi un cartier numit Lipoveni - de la lucratorii din zona Lipovei veniti sa lucreze la constructia cetatii. Spre vest, dincolo de zidurile cetatii, pe "Platoul Romanilor", începe sa se dezvolte, în sec. al XX-lea, dupa deschiderea cetatii în acea directie pentru a da perspectiva Catedralei Încoronarii - si îndeosebi în ultimele patru decenii -, partea noua a orasului numita simplu: Cetate. Aceasta s-a legat treptat cu orasul de jos, cuprinzând cetatea la mijloc.
Cetatea si înaltimea vecina numita "Dealul Furcilor"au fost martore ale reprimarii rascoalei conduse de Horia, Closca si Crisan (februarie 1785). Cetatea a mai fost martora a revolutiei din 1848-1849, fiind asediata câteva luni de generalul revolutionar Bem si se pare ca si Avram Iancu s-a aflat un timp cu tabara în fata cetatii. Asa cum am spus la început, în cetatea de la Alba Iulia s-a luat, la 1 Decembrie 1918, hotarârea unirii pentru totdeauna a Ardealului, Banatului, Crisanei si Maramuresului cu România, iar în 1922, în catedrala constuita în acest scop, a avut loc încoronarea regelui Ferdinand I si a reginei Maria ca suverani ai României Mari.
Dintre cladirile monumentale din interiorul cetatii, amintim Catedrala arhiepiscopala romano-catolica, cel mai vechi monument al locului si unul dintre cele mai vechi monumente de cult pastrate pâna astazi în România. Pe locul unei bazilici mai vechi, s-a construit, în sec. al XIII-lea, o biserica în stil romanic, ulterior constructia fiind largita prin adaugiri în stil gotic, apoi în stilul Renasterii, turnul-clopotnita asemanator campanilelor italiene apartinând, printre alte elemente, acestui stil. În catedrala se gasesc mormintele Huniazilor, precum si ale unor principi ardeleni.
În imediata apropiere a catedralei, spre sud-est, datând din sec.al XV-lea, se afla cladirea principilor din timpul Pincipatului autonom al Transilvaniei, pentru un timp si resedinta a lui Mihai Viteazul. Tot aici aveau loc si dietele Principatului. Cladirea are acum în fata statuia ecvestra a lui Mihai Viteazul, opera a sculptorului Oscar Han, ridicata cu prilejul semicentenarului Marii Uniri din 1918.
Vis-ŕ-vis de Catedrala Romano-Catolica si de fosta resedinta princiara, se afla Catedrala Încoronarii, de care am amintit mai sus care este si Catedrala Arhiepiscopiei Ortodoxe Române de Alba Iulia.
În spatele catedalei este Muzeul Unirii, impresionant prin dimensiuni si multimea exponatelor, apoi Sala Unirii- strajuita în exterior de busturile personalitatilor de care se leaga marele act al Unirii de la 1 Decembrie 1918.
Pe o culme cu o larga perspectiva, aproape de zidurile de nord-vest ale cetatii, se înalta, masiva si tacuta, cladirea bibliotecii Batthyaneum, celebra în rândul specialistilor, dar putin cunoscuta marelui public.
Cladirea a fost construita în 1719 pentru Manastirea calugarilor trinitarieni, ordin desfiintat de împaratul Iosif al II-lea, împreuna cu alte ordine calugaresti, astfel ca, în 1784, cladirea este transformata în cazarma, iar în 1792 este preluata de episcopul romano-catolic Ignat Batthyani care înfiinteaza aici un "institut carturaresc".
Ignat Batthyani, nascut în 1741, teolog si istoric cu studii în Ungaria, Austria si la Roma, a fost un carturar autentic si un bibliofil, el însusi autor de lucrari originale si traduceri, aflat în legatura cu multi oameni de stiinta si cultura europeni. Aflat la Roma, lucreaza ca bibliotecar la un colegiu catolic si cerceteaza biblioteca Vaticanului. Ocupa apoi diferite functii eclesiastice în Ungaria, iar la 1780 ajunge episcop al Tranilvaniei cu resedinta la Alba Iulia. Bibliofil, asa cum am spus - si influentat de ideile iluminismului francez, Batthyani a colectionat manuscrise vechi si incunabule înca de când era la Roma.
Din Ungaria si Transilvania preia biblioteci ale fostelor ordine calugaresti desfiintate si achizitioneaza de la parohii unele manuscrise si carti - între care si vestitele "carti cu lanturi", carti groase legate în lemn sau în piele, datând din secolele XIV-XVI, prinse cu lanturi mari de pupitrul sau masa de lectura pentru a nu fi luate sau deplasate în alte locuri.
Cele mai valoroase piese din fondul initial au facut parte din biblioteca episcopului de Vacz, contele Migazzi, care era si cardinal de Viena. Acesta a trebuit sa renunte la functia de episcop, aducatoare de venituri, deoarece împaratul Iosif al II-lea nu admitea cumulul de functii. S-a simtit astfel strâmtorat din punct de vedere material si a recurs la vânzarea bogatei sale biblioteci pe care a cumparat-o episcopul de Alba Iulia, Batthyani. Cartile sunt transportate pe apa (Dunare-Tisa-Mures) de la Vacz la Alba Iulia.
Preluând cladirea amintita mai sus, Batthyani face amenajarile necesare, în primul rând etajarea interioara a fostei biserici, instaleaza biblioteca la etaj, înfiintând în aceeasi cladire si un observator astronomic, modern pentru acea vreme, primul de pe teritoriul României. "Institutul carturaresc" primeste din partea ctitorului un fond considerabil - de 38.200 florini, iar biblioteca este data în folosinta publica.
În 1798, episcopul Ignat Batthyani moare la Cluj, dupa moartea sa institutul, respectiv biblioteca, trebuind sa depaseasca o serie de vicisitudini, de procese si neîntelegeri cu unii mostenitori. În final, s-a putut desfasura totusi activitatea normal si fondul de carti a crescut prin achizitii ulterioare si donatii, însa principalul tezaur îl constituie fondul initial. În 1824, un prim catalog al bibliotecii indica numarul de 18.201 volume. Astazi, fondul de carti al bibliotecii numara în jur de 60.000 de volume, 1230 manuscrise, 560 de incunabule si numeroase documente legate de istoria Transilvaniei. Manuscrisele si incunabulele sunt bine cunoscute de catre specialisti din întreaga lume.
Este semnificativ faptul ca fondatorul a lasat instructiuni de folosire a bibliotecii care si astazi sunt norme în vigoare privind obligatiile beneficiarilor - cititori si administrarea bibliotecilor publice: " …Biblioteca sa fie deschisa orisicui în ceasurile stabilite, dar nimeni sa nu fie admis acolo cu mantaua pe el, nici sa rasfoiasca vreo carte luata de la locul ei, daca nu i se va arata de catre custodele bibliotecii, ci fiecare sa rasfoiasca acea carte adusa de custode în camera destinata pentru lectura, sa-si faca extrase, sa copieze unele parti, cum va voi…"
Pentru repararea si consolidarea cladirii si pentru a i se reda aspectul initial, prin înlaturarea unor adaosuri ulterioare, s-a procedat, în deceniul al 7-lea al sec. al XX-lea, la o renovare capitala, unele spatii fiind reamenajate cu acest prilej pentru a raspunde mai bine nevoilor unei biblioteci documentare.
Sala principala a bibliotecii impresioneaza prin dimensiuni si aranjarea rafturilor cu carti, deosebita de cea a bibliotecilor moderne.. Rafturile sunt asezate pe lânga pereti si urca pâna la tavan, cu întreruperi în dreptul usilor ce duc spre alte încaperi si în dreptul ferestrelor. Pentru a face posibil accesul la cartile de pe rafturile superioare, o galerie de lemn a fost construita orizontal, la mijlocul rafturilor si de-a-lungul peretilor. Stilul în care este construita galeria si aranjarea estetica a cartilor amintesc de marile biblioteci din sec. al XVIII-lea.
Lucrarile din fondul de carti sunt scrieri religioase, dar si din alte domenii: literatura, istorie, geografie, stiinte naturale, medicina etc. Aici se pastreaza una dintre cele mai bogate colectii de biblii din lume, dar si scrieri ale clasicilor greci si romani sau ale umanistilor italieni si germani. Asa cum am mai aratat, se pastreaza de asemenea lucrari si documente privind istoria Transilvaniei.
Pentru protejarea celor mai valoroase lucrari din patrimoniul bibliotecii, în timpul episcopului Mailath (1912), s-a construit în partea de sud-vest a cladirii o "camera blindata" formata din doua încaperi suprapuse, cu obloane de fier si usa blindata. Aici se pastreaza, de pilda, manuscrise de valori inestimabile cum este "Codex aureus" despre care vom vorbi în continuare.
"Codex aureus" este cel mai vechi si mai pretios manuscris al bibliotecii, numit astfel pentru ca a fost scris cu tinctura de aur. Manuscrisul are o istorie demna de retinut. Scris între 778-820, în timpul lui Carol cel Mare, s-a aflat mai întâi la manastirea din Lorsch (Germania), apoi, în sec.al XVI-lea, a fost dus la Heidelberg de unde, în 1622, în urma jefuirii bibliotecii de acolo de catre soldatii angajati în razboiul de 30 de ani, a fost rupt în doua ca sa poata fi mai usor vândut, detasându-i-se si copertile. Prima jumatate, cea mai bogat ilustrata, a ajuns în biblioteca lui Migazzi vânduta episcopului Batthyani. A doua parte a ajuns în biblioteca Vaticanului, unde se pastreaza sub clopot de sticla cu complicate sisteme de alarma. Copertile, frumos lucrate în fildes, se pastreaza - una la British Museum din Londra, iar alta la Museum Sacro din Roma. Manuscrisul, care este un evangheliar, dupa cum arata si titlul - "Evangelium Scriptum cum auro pictum habens tabulas eburneaes" ("Evanghelie scrisa cu cerneala de aur având table de fildes"), are o deosebita valoare artistica. Fiecare pagina are textul scris in folio, înconjurat de chenare de o mare varietate. Doar paginile care stau fata în fata au acelasi model de chenar; în rest sunt alte si alte chenare, varietatea aparând atât ideatic cât si coloristic. De o deosebita frumusete sunt si miniaturile asternute pe foile de pergament gros pe care este scris codexul, retinând atentia portretele evanghelistilor Matei si Marcu.
Din sec.al X-lea, biblioteca poseda o lucrare a lui Sallustius Crispus despre razboiul Jugurthinilor, scrisa pe un pergament rudimentar, fiecare fila provenind din pielea întreaga a unui animal.
"Psaltirea lui David cu calendar", manuscris din sec.al XII-lea, scris pe pergament fin, cu imagini executate cu mare maiestrie artistica-în aur, argint si cerneluri de diferite culori, prezinta si ocupatiile taranesti din Europa vestica specifice lunilor anului.
"Biblia Sacra", din sec.al XIII-lea, contine pe foi foarte fine de pergament (foite de tigara) întregul text al Vechiului si Noului Testament. Este scrisa pe doua coloane, cu litere gotice si are în text 86 de initiale de marimea unei unghii, pictate în interior cu figuri de sfinti, încât doar cu lupa se poate distinge ceea ce este minutios si maiestrit pictat.
Din sec. al XIV-lea, se afla în biblioteca manuscrisul "Missale Strigoniense" (Carte de rugaciuni) scris pe teritoriul Cehiei sau Slovaciei, cu miniaturi de înalta calitate artistica, folosind culori vii, vegetale si aur.
Dupa parerea noastra, al doilea ca valoare si importanta istorica dintre manuscrisele bibliotecii este "Codex Burgundus", scris cu litere gotice în sec. al XV-lea. Ilustratiile manuscrisului - cu numele sau întreg "Horae canonice latinae et gallicae" - pot fi considerate, din punct de vedere al creatiei artistice , ca fiind unice în lume. Sunt folosite fondul de aur mozaicat, culorile vii, trecerea de la o culoare la alta facându-se prin pierderi fine de tonuri. Prin diferite tonuri de albastru, de pilda, este redata transparenta apei în care se disting picioarele oamenilor. De remarcat chenarele care sunt realizate îndeosebi cu culorile rosu, alb si albastru si, de asemenea, faptul ca, pe lânga textul latin, apar si titluri în limba franceza veche. Aceste elemente, tehnica si arta ilustratiei în general, îi determina pe specialisti sa afirme ca lucrarea nu are prea mare legatura cu Burgundia, ci apartine unui artist francez, poate parizian, care anticipeaza unele sentimente national- patriotice caracteristice epocilor mai târzii.
Dintre manuscrisele pastrate în biblioteca, mai amintim "Promisiunea solemna a dogelui Andrea Vendramini", lucrare valoroasa din sec.al XV-lea, scrisa in folio tot cu folosirea aurului; "Tablele lui Alfonsi Regis" - despre miscarea soarelui si a lunii (sec. al XIV-lea}; "Epistolele din Pont" ale lui Ovidiu copiate în sec. al XIII-lea pe un pergament rudimentar; câteva tratate - cursuri predate la Universitatea din Krakovia în sec. XIV- XV; o culegere de cântece din Boemia - sec. al XV-lea; un manuscris dintr-o perioada ceva mai târzie, frumos colorat, care prezinta felurite scoici de pretutindeni; din sec. al XVIII-lea se pastreaza un "manuscris anonim" scris în limbile latina, maghiara si germana care cuprinde, în limba româna, si cunoscutul "juramânt valah"; tot din sec. al XVIII-lea mentionam o prezentare a Daciei - din punct de vedere istoric, geografic si topografic - în limba germana. Alte manuscrise din secolele XV- XVIII sunt lucrari de fizica, chimie, alchimie, de medicina practica si chiar de tehnica.
Din dorinta de a "multiplica" manuscrisele, poate si pentru a-si plati cu acestea unele datorii, Guttemberg a inventat tiparul, scotând dupa 1440 primele incunabule, carti tiparite care imitau scrisul omenesc, cu initiale mari si cu ilustratii executate înca de mâna.
Se poate vedea la Batthyaneum, printre incunabule, o "Cosmographie" a lui Ptolomeu (1482) cu un atlas cu harti colorate cu mâna, cuprinzând si locurile României de astazi. De asemenea, se poate vedea lucrarea frecvent citata de specialisti - "Chronica Hungarorum"a lui Joh. de Thurocz (1488). Apar apoi lucrari beletristice (de pilda, o carte cu fabule medievale germane, scrisa în limba latina, cu litere gotice, prezentând - prin ilustratii - moravurile epocii), reproduceri din scriitorii antici, lucrari de istorie si din alte domenii.
Tipariturile sunt si ele reprezentate prin numeroase si valoroase carti ca, de exemplu, "Proverbe explicate" de Erasmus din Rotterdam - în limba latina, sau "Orlando Furioso" de Ariosto - în limba italiana, ambele din sec. al XVI-lea; carti de medicina ("întreaga opera medicala, de chimie si chirurgicala"a lui Paracelsus, sintetizata în trei volume de Hohenheim-Geneva, 1658), de fizica, matematica, astronomie, geografie, cosmografie, istorie, filozofie, stiinte naturale, arhitectura - din secolele XVI- XVIII.
Valoroase, desi nu foarte multe la numar, sunt si cartile românesti de la Batthyaneum. Amintim "Palia de la Orastie" (Vechiul Testament), tradusa sub influenta calvina de episcopul român Mihail Tordasi - cu patru ajutoare, teologi sau "dascali de dascalie" - si tiparita cu litere cirilice la 1582. Se mai afla "Noul Testament de la Balgrad" al lui Simeon Stefan (1648), "Psaltirea de la Bucuresti" cu stema lui Constantin Brâncoveanu (1694), "Descrierea Moldovei" de Dimitrie Cantemir - în limba germana (1771), "Elementa linguae Daco-Romane sive Valahicae" a lui Gheorghe Sincai, "Compendiu de Gramateca limbei Române" de Timotei Cipariu (1858) s.a.
Biblioteca mai poseda si lucrari în alte limbi referitoare la istoria României - si în special a Transilvaniei, ca si cronologii si statistici, toate acestea facând si acum obiectul cercetarilor specialistilor.
În succinta noastra referire la Biblioteca Batthyaneum, nu putem trece cu vederea nici fondul de documente, distincte sau organizate pe arhive, cele mai multe privind istoria Alba Iuliei. Sunt pastrate astfel cele unsprezece scrisori originale ale preotului-profesor Gabri Iosif adresate fostului bibliotecar din Batthyaneum aflat la Roma, preotul Daniel Imre, în care sunt descrise rascoala lui Horia, Closca si Crisan si reprimarea ei, autorul scrisorilor fiind martor la supliciul si moartea martirilor.
Se gaseste printre documente catalogul gimnaziului din Zlatna pe anii 1790-1856 în care, doi ani la rând, figureaza Iank Abrahamus din Vidra, un elev eminent, desigur nimeni altul decât Avram Iancu.
Printre vechile registre de cititori, într-un registru din 1874 apar semnaturile lui Bogdan Petriceicu Hasdeu, ca "redactor din Bucuresti" - si a fiicei sale Iulia. Marele savant nu putea ignora bogatia de informatii oferita de Batthyaneum.
Cu asemenea raritati bibliofile si de mare valoare documentara, nu se putea ca institutia în cauza sa nu întretina corespondenta cu biblioteci si cercetatori din întreaga lume, fiind totodata vizitata de personalitati de marca din domeniile stiintei si culturii din diferite tari.
Pe lânga observatorul astronomic din turn, cladirea mai adaposteste un mic muzeu cu o colectie numismatica, cateva piese arheologice, obiecte de cult de rit catolic, portrete în ulei ale unor personalitati legate de istoria Transilvaniei si a Alba Iuliei etc.
Am considerat ca acest important asezamânt de cultura de nivel european trebuie sa fie cunoscut,macar prin câteva informatii generale, de catre românii de pretutindeni, în speranta totodata ca tinerii care studiaza vor întelege mai bine importanta cartii si a institutiei care o pastreaza .
B IBL I O G R A F I E 1. - Berciu, I. si colab. - Cetatea Alba Iulia, Editura Meridiane, Bucuresti, 1971, colectia "Monumentele patriei" 2. - Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1957. 3. - Cremene, Mioara - Strabatând timpul….în "Contemporanul" nr. 19(865}/ 1963 4. - Istoria României - în 4 volume, Editura Academiei, Bucuresti, 1963-1964 5. - Schileru, E. - The Batthyaneum Library, Bucuresti, 1955
|
Toronto, S. Moraru 7/22/2002 |
Contact: |
|
|