De vorba cu Bujor Nedelcovici
Exilul este una din cele mai grele probe la care este supus un intelectual. Poate fi comparat cu boala și moartea.
1. Se știe că sunt mai multe categorii de exil: interior, exterior, voluntar, involuntar... La vârsta de 16 ani am fost evacuați din casa părintească deoarece făceam parte dintr-o clasă socială care trebuia eliminată cu orice preț. Eram adolescent, dar am simțit (poate fără să înțeleg deplin) o nedreptate și o tristețe care m-au marcat pentru toată viața. Au urmat și alte persecuții: tatăl meu a fost arestat politic (delict de opinie), am fost radiat din Baroul de avocați din Ploiești, am muncit timp de 12 ani pe șantierele din țară (Bicaz, Brașov, București) și, în cele din urmă, am debutat în 1970 cu romanul Ultimii. Tot ce v-am spus până acum s-a încadrat în categoria exilului interior în dublă accepție: interior ca suflet și spirit, interior în cadrul spațiului și timpului din România de până în 1990. Nu m-am simțit niciodată bine și acasă. Eram un tolerat de ceilalți și trăiam o nemulțumire și o revoltă interioară pentru că nu admiteam injustiția, neadevărul și nedreptatea. M-am eliberat prin scris și în imaginar. Am scris și m-am scris. Fugeam dintr-o realitate ostilă într-o lume de poveste pe care mi-o spuneam mie însumi. În roman găseam liniștea, echilibrul, pacea, evadarea în ficțiune și eram mereu în căutarea unei seninătăți dificil de dobândit. În scris mă revoltam, îmi luam revanșa și aveam impresia că scriitorul are o misiune: rostitor de adevăr. După ce am scris vreo zece romane, în 1982 am încercat să public Al doilea mesager. Două edituri m-au refuzat deoarece nu am acceptat să facă modificările propuse de cenzură. Am trimis romanul pe căi clandestine în Franța și, în 1985, a fost publicat la Editura Albin Michel din Paris. Au urmat repercursiunile de rigoare pentru un fapt interzis: nu se putea publica un roman în străinătate decât dacă a apărut în prealabil în România. Am fost dat afară din funcțiile pe care le aveam în cadrul Uniunii Scriitorilor și am suportat rigorile Securității: interogat, urmărit, corespondența desfăcută, telefonul ascultat... Am făcut o ultimă tentativă și am propus pentru publicare un volum de nuvele fantastice Oratoriu pentru imprudență, dar cred că n-am fost prea inspirat și nici... prudent. Și acest volum a fost respins de cenzură și edituri. A fost ultima picătură care a revărsat apa din paharul răbdării, care începuse să se adune de când eram la vârsta de 16 ani. Și atunci m-am întrebat: Un scriitor care nu publică este un scriitor mort. Ce să fac?. M-am hotărât să plec din țară. În 1987 am primit pașaport și am luat calea surghiunului. Atunci a început... exilul interior.
2. Am reținut cuvintele izgonit și excomunicat. Primul poet izgonit din Roma a fost Ovidius (Publius Ovidius Naso) în anul 8 al erei noastre și a trăit la Tomis scriind Tristele, Ponticele și, în special, Metamorfozele. Au fost și alți scriitori care și-au părăsit țara, dar lista lor este prea lungă și ne oprim aici. Exilul este una din cele mai grele probe la care este supus un intelectual. Poate fi comparat cu boala și moartea. Exilul este o asceză, o probă inițiatică, o moarte și o înviere. O metanoia sau o metamorfoză cum spunea Ovidiu structurală (în substanța și esența ființei umane) ce presupune o mare forță morală și spirituală. Dacă nu ai această putere, te sinucizi sau înnebunești. Dar dacă ai trecut pragurile și încercările de fiecare zi incertitudinea existenței, acomodarea la o altă viață, ritm, limbă, climă și presiune atmosferică atunci cunoști o revelație, o iluminare și capeți o dimensiune nouă interioară și exterioară. Dar pentru aceasta trebuie să scapi de sentimentul și conștiința unui... izgonit sau excomunicat și să cunoști adevărata stare de libertate. Pentru această stare merită să încerci... proba exilului.
3. Este nevoie de timp pentru a te integra într-o atmosferă, un stil, un ritual comportamental, altul decât cel în care ai trăit; un fel de a fi în relațiile cu oamenii cum vorbești și cum asculți, în special cum asculți, să nu-l întrerupi pe interlocutor și multe alte amănunte. Este nevoie de voință... Când am ajuns la Paris mi-am spus: Ori rămân scriitor, ori mă întorc acasă!. Am avut șansa că publicasem anterior romanul Al doilea mesager. Era o bună carte de vizită, deoarece cărțile publicate în țară nu valorau mare lucru. Dar salvarea principală a fost aceea de a scrie. Începusem în țară un nou roman, Dimineața unui miracol. Obținusem o cameră la Cite International des Arts. Vedeam pe fereastră catedrala Notre Dame. Acolo am terminat romanul care a fost publicat la Editura Actes Sud. Am avut iarăși o șansă că am fost acceptat în echipa redacțională a revistei Esprit, revistă de prestigiu la care lucrez și acum. Încet, încet am trecut de la perioada de supraviețuire la perioada de viețuire. Lumea nu mi se mai părea străină și eu nu mai eram un străin, adică un meteque.
4. Datorez exilului o cunoaștere a unei realități politice, culturale și spirituale, dar îndeosebi dobândirea unei noi dimensiuni revelație a eului intim. Devenirea! Sfințenia în durere! Suferința exilului, dacă nu este transformată la nivel de înțelegere metafizică, își pierde orice importanță. Eu m-am descoperit pe mine altul decât eram până atunci, însă pentru aceasta a trebuit să plătesc înainte. Și prețul nu a fost prea mic. Cine nu vrea să piardă nimic, atunci nu v-a câștiga nimic. Spune-mi cât risc ți-ai asumat și îți spun cine ești. Depășirea dualității și ieșirea din contradicție. Grăuntele de grâu, când cade pe pământ, dacă nu va muri, rămâne stingher, dar dacă va muri, aduce multă roadă (Ioan, XII). Nu am prea multe să reproșez exilului. În raporturile cu francezii știam că ei nu m-au chemat, ci eu am venit la ei și, de aceea, nu așteptam prea mult. Românii din exil... au venit aici purtând toate virtuțile și viciile pe care le-au avut în țară. În primul exil, adică cei care au venit după 44, am găsit personalități generoase, deschise sufletește și care m-au primit cu multă simpatie. Cei care făceau parte din al doilea exil și care nu reușiseră să se vindece de toate bolile din țară, erau stăpâniți de un complex de inferioritate care se transformase într-un complex de superioritate (megalomanie) și o dorință de afirmare cu orice preț, poate firească în condițiile exilului, în care ai pierdut totul... cu excepția numelui. Dar, dincolo de această limită, erau conduși de gelozie, de invidie, discordie, de acel sentiment mai bine să moară și capra vecinului... un duh al dihoniei și al putreziciunii. În exil este destul de greu să rămâi lucid și să nu pierzi spiritul critic și, în special, autocritic. Am cunoscut oameni care și-au păstrat demnitatea, onoarea, perseverența, rezistența la tentații și care au reprezentat pentru mine exemple morale și spirituale. După lectura dosarului de securitate (800 de pagini), am constatat că prieteni apropiați erau informatori. Dezamăgire și tristețe! Amărăciune și sfâșiere! Am încercat să ies din această obidă scriind un eseu, Un tigru de hârtie, prin care am vrut să trăiesc un catharsis, o eliberare dintr-un infern... Nu de mult am aflat că un fost disident, pentru care aș fi băgat mâna în foc, a devenit consilierul unui fost securist. Puțini sunt cei aleși cu adevărat... Evadând din sistemul dictatorial românesc, am învins frica, incertitudinea în fiecare clipă se putea întâmpla ceva și am dobândit normalitatea, împăcarea cu sinele ascuns copilăria, adolescența, maturitatea , accesul la cărți și cultură, deoarece fusesem condamnat să rămân un mediocru sau chiar un ignorant... Într-un cuvânt: libertatea! Dar nu o libertate căznită, râvnită, obținută cu strădanie, ci o libertate luminoasă și senină. Viața s-a transformat în destin și destinul mi-a dezvăluit anumite linii de forță care se întâlneau în modul în care se ascundea ceea ce a depins de mine dar... și ce a depins de providență.
5. La cele șaisprezece cărți publicate în România, aș putea adăuga cinci romane publicate în Franța la Editurile Albin Michel, Actes Sud și Euro-Culture. Am obținut câteva premii literare în Franța și Statele Unite. Cărțile au fost bine primite de presă și s-au scris critici favorabile în provincie și la Paris. După 90 am publicat în țară cărțile care au fost interzise. Am scris scenarii de film, eseuri, piese de teatru, articole politice... În tot ce am scris se simte o nemulțumire, o revoltă. Poate eroul de roman este un individ problematic care resimte dureros divorțul dintre aspirațiile sale și mediocritatea, persecuția și, uneori, vulgaritatea lumii exterioare. Când termin o carte am impresia că va fi ultima, dar, după câteva luni, apare o idee sau personaj care vorbește în mine și sunt obligat să-l ascult și să aștern pe hârtie cuvintele lui...
6. Libertatea interioară sau exterioară ca și democrația nu sunt drepturi care sunt obținute pentru totdeauna. Ele se cuceresc în fiecare zi. Pericolele care pândesc nu numai intelectualul, dar și fiecare cetățean, sunt: manipularea, dezinformarea, instrumentalizarea, cercurile de influență și decizie (lobby), mistificarea, demistificarea și, în special, simulacrul Diavolul se prezintă ca Dumnezeu și Răul ia chipul Binelui. În România, până în 90, erau mai ușor de detectat aceste forțe, deoarece ele acționau brutal și la lumina zilei. După 90, lucrurile au devenit mai complicate. Prin deschiderea granițelor, Europa lărgită în Est, televiziunea, informatica... manipularea și instrumentalizarea se folosesc la nivel european și mondial. Se vorbește de globalizarea democrației (democrația impusă cu ajutorul tancurilor, propagată de neoconservatorii din SUA), dar prin această doctrină se ascund strategii și interese economice și geopolitice. Adevărul adevărat se poate găsi la nivelul trei sau patru. Care ar fi soluția? De fiecare dată când citesc un ziar sau ascult știrile la radio sau le văd la televiziune, o voce strigă în mine: Nu te lăsa mințit! Nu te lăsa înșelat!. Trăim într-o lume dislocată, scindată și alienată. Era absolutei culpabilități neasumate de nimeni și a triumfului egoismului fără limite. Aproape că nu mai există o realitate reală și adevărată, ci doar caricatura ei. Rezolvarea? Recluziunea în pură interioritate nu mai poate fi o soluție, deoarece este nevoie să ne asumăm o responsabilitate a culpabilității generale. Ar fi necesar să refacem unitatea dintre lumea convenției și aparenței (materială) și lumea de idei și a credinței (spirituală); lumea imanentului și a transcendentului; lumea de aici și lumea de dincolo, lumea non-sensului și a sensului... Este foarte dificil să discerni adevărul de minciună, chiar dacă știi că minciuna stă la masă cu regele, dar și la masa celor care nu se văd și au putere de influențare și decizie.
Discobolul
|
Cornel Nistea 5/27/2023 |
Contact: |
|
|