Home Informatii Utile Membrii Publicitate Business Online
Abonamente

Despre noi / Contacte

Evenimente Culturale

 

Românii de pretutindeni
Puncte de vedere
Pagina crestină
Note de carieră
Condeie din diasporă
Poezia
Aniversari si Personalitati
Interviuri
Lumea nouă
Eternal Pearls - Perle Eterne
Istoria noastră
Traditii
Limba noastră
Lumea în care trăim
Pagini despre stiintă si tehnică
Gânduri pentru România
Canada Press
Stiri primite din tara
Scrisorile cititorilor
Articole Arhivă 2019
Articole Arhivă 2018
Articole Arhivă 2017
Articole Arhivă 2016
Articole Arhivă 2015
Articole Arhivă 2014
Articole Arhivă 2013
Articole Arhivă 2012
Articole Arhivă 2011
Articole Arhivă 2010
Articole Arhivă 2009
Articole Arhivă 2008
Articole Arhivă 2007
Articole Arhivă 2006
Articole Arhivă 2005
Articole Arhivă 2004
Articole Arhivă 2003
Articole Arhivă 2002


Festival Mozart - 2017

Deja iubitorii spectacolelor de înaltă ţinută artistică din Ţara Bârsei şi judeţele limitrofe (Sibiu, Covasna, Harghita) s-au obişnuit ca la finele lunii ianuarie şi în toată luna februarie să asiste la o manifestare ce începe să devină tradiţională: Festivalul W.A. Mozart, ajuns anul acesta la a treia ediţie.
Parcă ieri semnalam entuziast începerea acestui nou festival pe sceana Operei din Braşov şi incredibil de repede au trecut trei ani de la debut. Ca atare a ajuns „fratele mai mic”, dar este la fel de valoros, precum celebrul Festival Internaţional de Operă, Operetă şi Balet ce datează de un deceniu şi jumătate şi care se derulează în luna octombrie a fiecărei toamne.

Ediţia a III-a

De ce a fost ales de către organizatori drept emblemă Wolfgang Amadeus Mozart faţă de alţi compozitori celebri, precum Verdi, Puccini, Rossini, Donizetti, prezenţi şi ei în repertoriul teatrului liric braşovean? Răspunsul ni l-a oferit directorul instituţiei, pianistul Ovidiu Mezei: fiindcă titanul Mozart reprezintă un creator genial, foarte ofertant, permiţând abordarea unei palete largi de spectacole, concerte, recitaluri. Şi chiar a unei montări de teatru & operă după piesa „Amadeus” de Peter Shaffer, prezentată în premieră la ediţia anterioară. Ne reamintim că a constituit o reprezentaţie care s-a bucurat de un succes extraordinar în rândul asistenţei, fiind programate două prezentări succesive spre a face faţă marii solicitări de bilete...
Iată suficiente argumente să considerăm că şi actuala ediţie a Festivalui Mozart va constitui o nouă provocare profesională pentru prestigiosul colectiv al instituţiei muzicale din municipiul de la poalele Tâmpei, interesul stârnit în rândul publicului tradiţional fiind considerabil.


Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

Despre genialul compozitor Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) s-au povestit, scris, înregistrat, dramatizat, filmat atâtea, încât aproape că este o impietate să ne referim la uriaşa-i personalitate şi carieră în câteva zeci de rânduri, cum încercăm să face noi.
Deci, să spunem pe scurt că inegalabilul compozitor austriac reprezintă unul dintre cei mai prodigioși și talentați creatori în domeniul muzicii clasice ai Umanităţii. Nu avea decât cinci ani când a compus primele piese pentru pian, chiar înainte de a învăţa să scrie...
În scurta sa viață de numai 35 de ani, Mozart a reuşit să creeze un număr impresionant de lucrări muzicale dintre cele mai diverse, majoritatea excepţionale. Bilanţul creaţiei sale este impresionant: 27 concerte pentru pian și orchestră, şapte concerte pentru vioară, clarinet, harpă, flaut, corn, toate cu orchestră, două simfonii concertante, felurite divertismente muzicale, serenade.
Între anii 1784 și 1786 Mozart a realizat în medie o compoziție la fiecare două săptămâni, cele mai multe de valoare incontestabilă.
Pasionat de spectacolul elevat, în care acţiunea şi muzica se îmbină armonios, a realizat partitura a nu mai puţin de 17 opere, dintre care cele mai cunoscute sunt „Flautul fermecat”, „Nunta lui Figaro”, „Don Giovanni”, „Cosi fan tutte” ( care deschide anul acesta festivalul), toate aflate şi în repertoriul Operei braşovene.
Şi în domeniul muzicii de cameră Mozart a fost la fel de prodigios, creând câteva cvartete pentru coarde dedicate lui Haydn, sonate pentru pian, sonate pentru vioară și pian, trio-uri pentru vioară, violoncel și pian, cvartete pentru instrumente de suflat etc.

Opera „Cosi Fan Tutte”, în deschiderea festivalului

Cum spuneam ceva mai sus, mâine , 28 ianuarie 2017, de la ora 18.30, spectatorii vor putea urmări primul spectacol din cadrul celei de-a treia ediții a Festivalului W.A. Mozart 2017, anume opera buffă în două acte „Cosi Fan Tutte”.
Premiera internaţională a vut loc pe 26 ianuarie 1790 la „Burgtheater” Viena, libretul fiind semnat de Lorenzo da Ponte.
Trăind într-o epocă în care moravurile se strecurau în toate mediile sociale, Mozart se opreşte în lucrarea „Cosi Fan Tutte” asupra unui subiect prezent şi în alte opere ale sale: infidelitatea partenerilor. Dacă în „Nunta lui Figaro” şi „Don Giovanni” subiectul se axează pe imoralitatea bărbaţilor, de data aceasta rolurile se vor inversa.
Din distribuția spectacolului fac parte soprana Ioana Mărgărit (în rolul Fiordiligi), mezzosoprana Asineta Răducan (Dorabella), tenorul Mihai Irimia (Ferrando), baritonul Valentin Marele (Guglielmo), soprana Lăcrămioara Schuller -debut (Despina) şi bas-baritonul Marian Rește (Alfonso). Își dau concursul Corul și Orchestra Operei Brașov. La pupitrul dirijoral se va afla Leonard Boga (de asemenea, un debut). Regia spectacolului este semnată de maestrul Cristian Mihăilescu, iar scenografia de Rodica Garștea. Mișcarea scenică a fost gândită de maestra de balet Nermina Damian.

“Don Giovanni”

Pest alte şapte zile, adică sâmbătă, 4 februarie a.c., de la ora 18.30, este programat un spectacol deosbit, aşteptat cu interes de spectatori - “Don Giovanni”, operă care s-a jucat aici pentru prima dată acum 17 ani.
Iată ce scria cunoscutul critic muzical bucureştean Costin Popa în cronica sa din 21 noiembrie 2005 imediat după premiera “Don Giovanni” de la Braşov: “Există în viziunea regizorului Cristian Mihăilescu un război continuu între spiritul dongiovanesc suplu, fremătător, căutător al esenţelor prin sex şi, pe de altă parte, dogmele închistate, formulele convenţional - rigide din care ceilalţi nu pot ieşi. Chiar alura sportivă, modernă a eroului, cu floreta uşoară precum un fulg este voit interpusă armurii masive a Comandorului, surdă în pietrificarea sa, ca şi masivităţii de modă veche a spadei justiţiare. Maniera regizorului de a "mişca" spectacolul, de a face ca jocul scenic să fie debordant se regăseşte şi în această producţie, personajele fiind convingătoare, expresive, cu gestică, mimică şi atitudini variate, concordante momentelor. Este teatru în operă, este tratarea modernă a unei partituri lirice. Nimic nu stagnează, nimic nu apare gratuit”(...)
În rolul principal, la fel ca şi la premieră, va performa baritonul Adrian Mărcan, rol devenit emblematic în prodigioasa-i carieră. Pe afiş figurează şi numele sopranelor Valentina Mărgăraș, Cristina Radu, Corina Klein, al tenorul Liviu Iftene, precum şi bas-baritonii Marian Reşte, Ştefan Schuller şi Dan Popescu.
Dirijor: Traian Ichim.

Două concerte simfonice, un recital …

Ca şi la primele două ediţii în programul festivalului sunt incluse şi alte genuri de spectacole pe lângă cele clasice de operă. Ne referim la concerte de muzică cultă şi reprezentaţii de balet.
Aşa se face că sâmbătă, 11 februarie 2017 este program la Sala “Patria” ( modernul sediu în care activează Filarmonica braşoveană) un Concert Simfonic Extraordinar susţinut de Orchestra Operei Braşov, dirijată de redutabilul maestru Ilarion Ionescu-Galați, solist fiind violonistul Radu Ropotan.
Miercuri, 15 februarie 2017, de la ora 19.00 tot în aceeaşi locaţie melomanii pot asculta un concert oferit de “Kamerata Kronstadt” sub bagheta mentorului formaţiei, dirijorul Cristian Oroşanu. Solişti: Alexander Sitkovetsky - vioară şi Răzvan Popovici - violă.
Vineri, 17 februarie a.c., ora 17.00, la Sala Mică din cadrul Complexului multicultural “Patria” se va desfăşura un Recital muzical, avându-i ca protagonişti pe muzicienii Horia Văcărescu ( stabilit în Marea Britanie) la vioară, Laura Buruiană (Franța) la violoncel şi Ioana Maria Lupașcu la pian.

…şi două balete

Fireşte că nici iubitorii (mari şi mici) ai dansului clasic şi modern nu au fost uitaţi, lor fiindu-le dedicate două evenimente. Primul va avea loc duminică, 12 februarie, de la ora 17.00, în Sala Operei şi se numeşte „Les petitis riens”. Este un balet- feerie pe muzică de W.A. Mozart. Regia şi coregrafia aparţin surorilor gemene, maestrele coregrafe Edina Papo (de la Teatrul Național din Sarajevo) şi Nermina Damian (de la Opera din Braşov). Scenografia şi costumele sunt semnate de Rodica Garştea, iar asistentă de coregrafie este cunoscuta balerină, Ramona Mezei.
Miercuri, 22 februarie 2017, la ora 11.00, tot în Sala Operei micii spectator pot asista la un alt balet adaptat percepţiei vârstei lor, anume “Degeţica”, realizat pe muzica aceluiaşi mare compozitor omagiat. Regia și coregrafia: Nermina Damian.
De reţinut că la ambele reprezentaţii participă soliştii şi Ansamblul de balet al Operei braşovene.

„Flautul fermecat”

Festivalul continuă sâmbătă, 18 februarie 2017, de la ora 18.30, în Sala Operei cu spectacolul „Flautul fermecat” de W.A. Mozart. Operă-basm, dar şi lucrare cu idei filosofice profunde și puternic moralizatoare, „Flautul ” a produs o schimbare în ceea ce privește concepția și, mai ales, percepția asupra genului liric. Aşa după cum spunea colaboratoarea noastră, d-na Cecilia Toma, P.R. al Operei braşovene, care ne-a furnizat şi celelalte informaţii, calea către adevăr, iubire, curaj, prietenie reprezintă coordonatele scriituri acestei capodopere mozartiene ce nu lipsește din repertoriul teatrelor lirice din întreaga lume. Combinația subtilă dintre real şi fantastic, bine şi rău, liric şi burlesc, obişnuit şi exotic sunt redate în pagini muzicale de o strălucire aparte ce au dăinuit peste secole, înscriind opera „Flautul fermecat” în panoplia capodoperelor. Regia îi aparţine cunoscutei directoare de scenă dr.Anda Tabacaru-Hogea.
Din distribuție fac parte Nicoleta Chirilă, Filip Panait (de la Opera Națională Bucureşti), Mihai Irimia, Maria Petcu-Catrina, Nicolae Zaharia, Simona Mărcan (debut), Cristian Dicu, Ioana Mărgărit, Carmen Topciu, Gabriela Hazarian, Bogdan Mirică, Paul Tomescu, Andromeda Nemeş, Andreea Gurguiatu, Anca Manea, Irinel Felea, Dan Ionescu.
Dirijor: József Horváth ( de la Opera Maghiară Cluj-Napoca)

“Nunta lui Figaro”

După patru săptămîni de reprezentaţii tot una şi una, ediţia 2017 a Festivalului Mozart se va încheia sâmbătă, 25 februarie, ora 18.30, cu celebra operă comică „Nunta lui Figaro”, în decoruri şi costume semnate de talentata scenografă Rodica Garştea. În distribuţie regăsim nume cunoscute şi apreciate, ca Valentin Marele, Anda Pop, Nicoleta Chirilă, Lorand Cristian, Asineta Răducan, Sonia Hazarian, Dan Popescu, Cristian Dicu, Andromeda Nemeș, Aurel Aron, Paul Tomescu, Mihaela Marele, Iulia Pârlea. Regia este semnată de un nume clasic în domeniu, maestra Carmen Dobrescu, iar la pupitrul orchestrei revine îndrăgitul dirijor japonez, Daisuke Soga, Cetăţean de Onoare al Braşovului.

O paletă bogată de evenimente artistice

Parcurgând amplul program al Festivalului Mozart 2017 ne putem lesne da seama că avem de-a face cu o paletă bogată de evenimente artistice, menite să mai încălzească sufletele…”amorţire” ale spectatorilor într-o iarnă atât de geroasă ca anul acesta în România.


pt Observatorul din Toronto
Horia C. Deliu








Horia C. Deliu     1/28/2017


Contact:






 
Informatii Utile despre Canada si emigrare.
Inregistrati-va ca sa puteti beneficia de noile servicii oferite Online.
Business-ul dvs. poate fi postat Online la Observatorul!
Anunturi! Anunturi! Anunturi! la Publicitate Online

 

Home / Articles  |   Despre noi / Contacte  |   Romanian Business  |   Evenimente  |   Publicitate  |   Informatii Utile  |  

created by Iulia Stoian